Yllättävä keskustelu huoltoasemalla johti uudelle uralle

18.02.2025

Tarjan tie autovuokraamoalalle oli sattuman kauppaa. Rohkea riskinotto kannatti, eikä alanvaihtoa ole tarvinnut katua.

Elettiin 90-luvun haasteellisia aikoja, kun Tarja Saari työskenteli myyjänä huoltoasemalla. Työ ei kuitenkaan tuntunut omalta ja Tarja päätti tehdä rohkean ratkaisun. Hän irtisanoi vakituisen työsuhteensa, vaikka esihenkilö olikin varoitellut vaikeasta työllisyystilanteesta. Irtisanomisaika sai yllättävän käänteen, kun Tarjan kassalle asiakkaaksi saapui hänelle entuudestaan tuntematon mies. Asiakas kertoi juuri aloittaneensa uudessa työssä autovuokraamon vetäjänä.

  • Keskustelun edetessä meille molemmille selvisi, että minusta tulee vuokraamovirkailija, Tarja muistelee hymy kasvoillaan.

Nyt Tarjalla on kokemusta autovuokraamoalalta kolmen vuosikymmenen verran. Tällä hetkellä hänen tehtävänimikkeensä on aluepäällikkö, mutta työtehtävät pitävät sisällään lähes kaikkea mitä autonvuokrausalalla voi kuvitella tehtävän. Tarjaa kuunnellessa välittyy aito ilo työn monipuolisuudesta.

  • Työvuorosuunnittelua, toimistohommia, uusiin autoihin tutustumista, joskus niiden puunaamista ja joka päivä mukavia asiakaskohtaamisia.

Aluepäällikkönä Tarjan vastuulla on seitsemän eri paikkakuntaa Keski- ja Itä-Suomessa. Itseohjautuvan henkilökunnan ansiosta hänellä riittää aikaa myös asiakaspalvelutehtäviin. Tarjan aloittaessa työt autonvuokrausalalla, elettiin aikaa ilman matkapuhelimia tai tietokoneruudun tuijottelua. Varaukset kirjattiin ruutuvihkoon ja sopimukset laadittiin perinteisin menetelmin. Mutta mikä muu on muuttunut noin 30-vuotisen työuran aikana?

  • Alussa pyöritimme toimistoa kahdestaan ja palvelimme tiukasti virka-ajoista kiinni pitäen. Nyt olemme asiakkaidemme tavoitettavissa ympäri vuorokauden, Tarja vastaa.

Kuten monella muullakin työpaikalla, myös autovuokraamoissa työnteon rytmi on muuttunut vuosikymmenten saatossa. Asiakkaiden varaustarpeet ovat akuutteja, eikä vuokra-autoja enää yleensä varata puolen vuoden varoajalla. Myös kielitaitoa kysytään asiakaspalveluammatissa entistä useammin, kun kasvava osa asiakkaista on vieraskielisiä.

Paljon on pysynyt myös ennallaan. Tänäkin päivänä autovuokraamoilla on vakiasiakaskuntaa ja kyse on viime kädessä odotusten ylittämisestä. Myös Tarjalle on vuosien saatossa muodostunut useita pitkäkestoisia asiakassuhteita ja monesti hän myös tuntee asiakkaidensa mieltymykset ja toiveet.

  • On hienoa, kun voi ylittää asiakkaiden odotukset ja esimerkiksi varata tutuksi tulleille asiakkaille juuri heille sopivat autot, Tarja kertoo.

Autovuokraamossa työskenteleville kalusto myös tulee tutuksi. Työssä pääsee ajamaan uudenkarheilla autoilla, koska työntekijöiden pitää tuntea vuokrauksessa olevat autot läpikotaisin. Ajoittain asiakkaita pääsee ohjeistamaan puhelimitse esimerkiksi ajomukavuutta lisäävien ominaisuuksien käytössä. Työ sopiikin erinomaisesti autoista kiinnostuneille henkilöille. Tämän ohella on kuitenkin erityisen tärkeää, että asiakaspalveluammatti tuntuu omalta.

Pitkälle työuralle mahtuu useita mieleenpainuvia asiakaskohtaamisia. Tarja kertoo huolestuneensa, kun asiakas soitti ja kertoi ajaneensa ojaan. Varmistellessaan asiakkaansa kuntoa, hän sai ulkopaikkakuntalaiselta yllättävän huojentuneen vastauksen "onneksi tämä tapahtui täällä, eikä kotipuolessa, nyt ei ollut tuttuja näkemässä". Tällaisissakin tilanteissa autovuokraamoilla on apu onneksi lähellä ja asiakas pääsee jatkamaan matkaansa uudella autolla.

Tässä juttusarjassa esittelemme Autonvuokrausalan erilaisia työtehtäviä ja henkilöitä tiskin takaa. Tarja Saari työskentelee liittomme jäsenyrityksessä, Hertzillä.